Grennwashing – jak go zdemaskować wybierając naturalne i ekologiczne kosmetyki?
Grennwashing – jak go zdemaskować wybierając naturalne i ekologiczne kosmetyki?

Co to jest greenwashing?

Greenwashing to nieuczciwa strategia marketingowa, której celem jest bezpodstawne nadanie produktowi ekologicznego wizerunku.

Ponieważ zapotrzebowanie na produkty ekologiczne i przyjazne dla środowiska stale rośnie, greenwashing szerzy się na niebywałą skalę. Wdziera się wszędzie i dotyczy wszystkich sektorów: transportu, tekstyliów, żywności, kosmetyków, turystyki...

Jest trudny do wykrycia, zwłaszcza w świecie kosmetyków. Sklepowe półki uginają się od rzekomo ekologicznych produktów do pielęgnacji, podczas gdy naprawdę organiczne kosmetyki, stanowią zaledwie około 4%.

Dzielimy się wskazówkami, które pomogą Ci uniknąć pułapek greenwashingu i wybrać naprawdę zdrowe i etyczne kosmetyki.

Uważaj na fałszywe ekologiczne certyfikaty

Aby promować swoje kosmetyki, jako naturalne, niektóre marki stosują nieprawdziwe ekologiczne certyfikaty. Ponieważ nie ma przepisu, który zabraniałby takich praktyk, pole do popisu dla osób zajmujących się marketingiem, jest ogromne. Fałszywe certyfikaty najczęściej utrzymane są w tonacji zieleni lub kolorach ziemi. Opatrzone napisami w stylu: 100% Naturalny, Made in Natura, 100% Organic, BIO produkt. W rzeczywistości, marka, która zamieszcza fikcyjne logo, nie została zbadana przez jednostkę certyfikującą. Nie ma, zatem, żadnego dowodu na ekologiczny charakter takiego kosmetyku. 

Gwarancją, że kosmetyk jest rzeczywiście BIO, jest uznany certyfikat ekologiczny. Do najlepszych należą: USDA ORGANICS, NaTrue, COSMEBIO, ECOCERT, BDIH, SOILASSOCIATION.

Dodatkowe oznaczenia na opakowaniu

Na wielu etykietach oprócz informacji o produkcie znajdują się niepozorne, małe znaczki. Są dodatkowymi wizytówkami produktów i firmy, która je wytworzyła. Należy do nich np. Zielony punkt. Ten symbol to nie greenwashing, ale często jest błędnie interpretowany.

zielony punkt

Wielu konsumentów uważa, że obecność zielonego punktu oznacza, że opakowanie nadaje się do recyklingu. Jednak tak nie jest. Znak towarowy Zielony punkt to informacja, że producent wniósł wkład finansowy w budowę i funkcjonowanie systemu recyklingu i odzysku odpadów. Zielony punkt widnieje na kartonach, puszkach, butelkach i innych produktach. Jest jednym z najczęściej stosowanych znaków na świecie.

Opakowania nadające się do recyklingu są oznaczone trzema strzałkami – to znak ekologiczny przeznaczony dla opakowań, które nadają się do ponownego przetworzenia i wyprodukowania z odzyskanych surowców innego, podobnego produktu. Taki symbol powinien znaleźć się na opakowaniach kosmetyków ekologicznych. 

nadaje się do recyklingu

Greenwashing w sloganach reklamowych

Są producenci, którzy dla swoich firm wybrali nazwy sugerujące, że cała ich produkcja jest naturalna. W rzeczywistości większość produktów lub wszystkie mogą być tradycyjne.

Niektóre terminy na opakowaniach kosmetyków także wprowadzają w błąd. Dotyczy to szczególnie składników naturalnych. Co to jest składnik naturalny? Woda, której w tradycyjnym kosmetyku może być aż 80% jest przecież naturalna. Podobnie jest z parafiną, wazeliną, czy innymi składnikami pochodzącymi z przetwórstwa ropy naftowej. Powszechnie są stosowane w konwencjonalnych kosmetykach, ze względu na dostępność i niską cenę. Chociaż woda i oleje mineralne są pochodzenia naturalnego, to przecież nie należą do najbardziej pożądanych składników kosmetycznych. O skuteczności produktów pielęgnacyjnych decydują składniki aktywne, których w tradycyjnych kosmetykach jest zaledwie 1-2%. Podczas gdy, w kosmetykach organicznych może to być nawet 95-100%.

Ponieważ prawo nie zabrania używania producentom niecertyfikowanych kosmetyków słowa ORGANICZNY, często nadużywają tego terminu. W ten sposób wprowadzają potencjalnych klientów w błąd. Czasami kosmetyki mają napisy: na bazie ORGANICZNEGO oleju arganowego, bogaty w ORGANICZNE masło shea, aby podkreślić ekologiczny charakter składnika. Jednak krem czy balsam może zawierać tylko niewielką jego część, np. 2%  w całym swoim składzie.

Aby kosmetyk mógł być certyfikowany jako ekologiczny, dla większości instytucji certyfikujących musi zawierać co najmniej 95% składników pochodzenia naturalnego, oraz część składników roślinnych z upraw ekologicznych. Każdy organiczny składnik w INCI jest oznaczony gwiazdką. 

Zwróć uwagę na opakowanie kosmetyku

Estetyka opakowania, kolorystyka, również wpływają na nasze decyzje zakupowe. Czasami nawet mówimy, że "kupujemy oczami". Specjaliści od marketingu skrzętnie to wykorzystują zamieszczając rysunki roślin, liści drzew i kwiatów lub planety Ziemi.  Jeśli weźmiemy produkt pod lupę, okaże się, że jego skład jest syntetyczny, a opakowanie nie nadaje się do recyklingu.

Marka kosmetyków stosująca greenwashing często używa koloru zielonego - symbolu natury i ekologów.

Jak ustrzec się greenwashingu kupując naturalne kosmetyki?

Niezawodnym sposobem jest wybór kosmetyków z ekologicznym certyfikatem.

Czytaj listę INCI. Jeśli na początku są składniki organiczne oznaczone gwiazdkami, produkt jest dobry, jeśli na końcu, jego naturalność budzi zastrzeżenia.

Zwróć uwagę na wzmianki typu: bez parabenów, 0% silikonów. Są często używane dla odwrócenia uwagi, od innych, wcale nie lepszych składników.

Wybierz swoje marki. Do Ciebie należy poszukiwanie małych, prawdziwie ekologicznych marek, które są uczciwe i etyczne.

 

Może zainteresuje Cię także:

Rozszyfruj listę INCI swoich kosmetyków!

Greenwashing - co to jest, jak go rozpoznać i uniknąć?

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl